7 Voordelen

  • +20 clients assisted per year
  • 100% optimized 20-30% of their real estate
  • + 10 million of savings realized annually

7 Voordelen

Get prepared well before the upcoming break option and use your leverage to it’s full potential!
2. Maak van je vastgoed een onderdeel van je duurzame bedrijfsambities!
3. Organiseer je werkomgeving en verhoog de tevredenheid van je personeel!
4. Pak de hoge indexering aan en optimaliseer je huurkosten!
Get your leased office area in line with your current telework policy
Rethink your HQ and office hub locations and gain in commuting time
7. De beste tijd om je vastgoed te evalueren is wanneer alles goed gaat!

Onze vaardigheden als huurdersvertegenwoordiging

Audit

  • Lease-audit & opportuniteiten
  • Audit van huur- en huisvestingskosten
  • Locatie- en vastgoedvoetafdruk
  • Ruimtegebruik
  • Markttrends
  • Impact van een mogelijke verhuis (koolstofvoetafdruk)

Vastgoedstrategie

  • Behoefteanalyse
  • Kantoorverhuizing
  • Blijven of vertrekken?
  • Huren versus kopen?
  • Optimalisatie vastgoedportefeuille
  • Hybride werkplekken & optimalisatie ruimtegebruik
  • Strategie bij overschot aan ruimte
  • Waardering van locatie / gebouw

Onderhandeling

  • Verminderen van operationele kosten (huur & lasten)
  • Optimalisatie van kapitaaluitgaven (CAPEX)
  • Afsluiten van nieuwe huurcontracten
  • Wijziging van huidige huurovereenkomsten
  • Optimalisatie van herinstaatstellingskosten
  • Bijstand bij transacties

Onze Aanpak

Opzet & visie
  • Bepalen van een gemeenschappelijke visie
  • Afstemmen projectdoelstellingen en belangrijkste drijfveren
  • Strategisch kader van het project afbakenen
  • Communicatiestrategie voorbereiden
2. Programma van eisen
  • Bepalen manier van werken
  • Gekwantificeerd programma van eisen
  • Bepalen niet-ruimtelijke vereisten
3. Marktscreening
  • Shortlist met geschikte opties
  • Bezoek gebouwen
  • Businesscase
  • Onderhandelingsstrategie
4. Onderhandelingen
  • Beste voorwaarden bekomen
  • Voorwaarden vastleggen in L.O.I. (Letter of Intent)
5. Juridische verankering
  • Ondertekend addendum aan het huidige huurcontract (ter plaatse blijven)
  • Ondertekend nieuw huurcontract (verhuis

Uw Voordelen: 
Betere Werkplek, Betere Resultaten

Toekomst
bestendig

Lange termijn strategie
Duurzaamheid & ESG
Flexibel vastgoed.

Gelukkig personeel

Hogere tevredenheid onder medewerkers.
Loyaliteit & betrokkenheid.
Meer aantrekkelijkheid.

Hogere productiviteit

Aangepaste werkomgeving
Verminderd personeelsverloop
Verminderd ziekteverzuim

Beter resultaat

Verminderde operationele kosten (OPEX)
Geoptimaliseerde kapitaaluitgaven (CAPEX)
Vermijden van verborgen leasekosten

Veelgestelde vragen

Wat is een huurdersvertegenwoordiging?

Een ‘Tenant Rep.’ consultant is een expert in bedrijfsvastgoed die exclusief voor de huurder/gebruiker werkt. Dit is anders dan klassieke vastgoedmakelaars, die zowel verhuurders als huurders vertegenwoordigen (en dus inherent belangenconflicten hebben). Het is belangrijk dat huurders hun eigen adviseur gebruiken die exclusief voor hen werkt, om ervoor te zorgen dat ze de best mogelijke deal krijgen met voorwaarden die overeenstemmen met hun eisen en tegen de laagste prijs.

Zijn we echt onafhankelijk?

Ja. We bezitten of commercialiseren geen vastgoedportefeuilles en werken nooit voor vastgoedleveranciers of eigenaars, wat ons in staat stelt om objectief advies te geven over uw vastgoedstrategie en gebouwselectie. Als gevolg daarvan hebben we geen enkel belangenconflict in deze twee diensten, noch tijdens de onderhandelingen.

Gaat Tenant Representation alleen over het onderhandelen van huurkosten?

Nee. Tenant Representation is veel breder dan het onderhandelen van huurkosten. Het begint allemaal met een diepgaande behoefteanalyse en een duidelijke definitie van een passende vastgoedstrategie, rekening houdend met de manier van werken, mobiliteit, ESG, technische kenmerken, enz. Het onderhandelen van de huurkosten vanuit een onafhankelijke en conflictvrije positie is slechts een laatste stap in het proces om maximale besparingen te genereren.

Is het mogelijk om andere zaken dan de nominale huur te onderhandelen?

Ja, tijdens de onderhandeling kan u ook andere zaken in overweging nemen, zoals gratis huurmaanden, kapitaalinvesteringen, flexibiliteit (capaciteit om te groeien of te krimpen), enz.

Wat is het beste moment om met een Tenant Representation opdracht te starten?

De ideale timing ligt tussen de 24 en 15 maanden voor het einde van een huurtermijn (opzegmogelijkheid) of van het huurcontracten (einde contract). Desalniettemin en afhankelijk van een bepaalde specifieke context heeft u de mogelijkheid om op elk moment van uw huurcontract enkele wijzigingen in uw huursituatie aan te vragen.

Hoe lang duurt een Tenant Representation opdracht?

Het interne besluitvormingsproces van een klant heeft een grote invloed op de duur van een opdracht. Meestal duurt het tussen de 3 en 9 maanden om een opdracht af te ronden en significante resultaten te behalen.

Wat zijn de kosten van onze diensten?

De kosten van onze audit- en adviesopdrachten zijn gebaseerd op een vast tarief, rekening houdend met uw context, doelstellingen en verwachte resultaten. Een Tenant Representation missie daarentegen is gebaseerd op een "no cure no pay" principe met een success fee die berekend wordt op basis van de kostenbesparingen voor we voor onze cliënten gerealiseerd hebben.

Hoe behandelen we vertrouwelijkheid?

We zijn het gewoon om te werken met zeer gevoelige informatie over de toekomstige vastgoedstrategie van onze cliënten, inclusief zakelijke, juridische, HR- en financiële gegevens. Deze informatie is essentieel om onze cliënten beter te begrijpen, hun noden en doelstellingen in kaart te brengen, en om het meeste succes te behalen tijdens de onderhandelingen. Gevoelige informatie wordt doorgaans beveiligd via geheimhoudingsovereenkomsten (NDA's).

In welke landen bieden we onze diensten aan?

We werken in België en Luxemburg. Quantum werkt ook met vertrouwde partners in Frankrijk, Nederland en Duitsland.

eyescreen