Our Tenant Representation
Services & Capacities

ESG-Objectieven

  • Stay or Leave-analyse  
  • Behoefteanalyse
  • Huuraudit & opportuniteiten
  • Optimalisatie vastgoedportefeuille 
  • Hybride werkplek 
  • Ruimteoptimalisatiestrategie
  • Huren of kopen
  • Waardering van locatie / gebouw

Kostenoptimalisatie

  • Audit van huur- en huisvestingskosten
  • Heronderhandeling van huidige huurovereenkomst
  • Onderhandeling van nieuw huurcontract of aankoop
  • CAPEX & OPEX optimalisatie
  • Optimalisatie van gehuurde oppervlakten 
  • Optimalisatie van herinstaatstellingskosten
  • Bijstand bij transacties

ESG Objectives

  • CO2-impact van mobiliteit
  • Prestatie en certificering van het gebouw
  • Comfort van de werkplek
  • Aangepast en flexibel werkomgeving
  • Huurflexibiliteit
  • Aantrekkelijke en levendige omgeving
  • Betrokkenheid van het personeel en samenwerking
  • Reputatie van de eigenaar en initiatieven voor maatschappelijke verantwoordelijkheid

Our Move or Stay Approach

1. Opzet & Visie
  • Bepalen van een gemeenschappelijke visie
  • Afstemmen projectdoelstellingen en belangrijkste drijfveren
  • Strategisch kader van het project afbakenen
  • Communicatiestrategie voorbereiden
 
 
2. Programma van eisen
  • "Ways of Work" Werkplekprincipes
  • Gekwantificeerd programma van eisen
  • Bepalen niet-ruimtelijke vereisten
 
 
 
3. Marktscreening
  • Longlist - Analyse - shortlist
  • Bezoek gebouwen
  • Businesscase
  • Onderhandelingsstrategie
 
 
4. Onderhandelingen
  • Beste voorwaarden bekomen
  • Voorwaarden vastleggen in L.O.I. (Letter of Intent)
 
5. Juridische verankering
  • Ondertekend addendum aan het huidige huurcontract (ter plaatse blijven)
  • Ondertekend nieuw huurcontract (verhuis

Uw voordelen: Een betere werkplek, betere resultaten!

Toekomst
bestendig

  • Lange termijn strategie
  • Duurzaamheid & ESG
  • Flexibel vastgoed.

Tevreden personeel

  • Hogere tevredenheid onder medewerkers.
  • Loyaliteit & betrokkenheid.
  • Meer aantrekkelijkheid.

Hogere productiviteit

  • Adapted workplace ecosystem.
  • Reduced employee turnover.
  • Reduced absenteeism

Betere resultaten

  • Verminderde operationele kosten (OPEX)
  • Geoptimaliseerde kapitaaluitgaven (CAPEX)
  • Vermijden van verborgen leasekosten

Veelgestelde vragen

Een ‘Tenant Rep.’ consultant is een expert in bedrijfsvastgoed die exclusief voor de huurder/gebruiker werkt. Dit is anders dan klassieke vastgoedmakelaars, die zowel verhuurders als huurders vertegenwoordigen (en dus inherent belangenconflicten hebben). Het is belangrijk dat huurders hun eigen adviseur gebruiken die exclusief voor hen werkt, om ervoor te zorgen dat ze de best mogelijke deal krijgen met voorwaarden die overeenstemmen met hun eisen en tegen de laagste prijs.

Ja. Wij bezitten of commercialiseren geen vastgoedportefeuilles en werken nooit voor vastgoedleveranciers. Dit stelt ons in staat om u objectief te adviseren over uw vastgoedstrategie en de selectie van gebouwen. Daardoor hebben wij geen enkele belangenconflict bij het adviseren of bij de onderhandelingen.

Nee. Tenant Representation is veel breder dan het onderhandelen van huurkosten. Het begint allemaal met een diepgaande behoefteanalyse en een duidelijke definitie van een passende vastgoedstrategie, rekening houdend met de manier van werken, mobiliteit, ESG, technische kenmerken, enz. Het onderhandelen van de huurkosten vanuit een onafhankelijke en conflictvrije positie is slechts een laatste stap in het proces om maximale besparingen te genereren.

Ja, tijdens de onderhandeling kan u ook andere zaken in overweging nemen, zoals gratis huurmaanden, kapitaalinvesteringen, flexibiliteit (capaciteit om te groeien of te krimpen), enz.

De ideale timing ligt tussen de 24 en 15 maanden voor het einde van een huurtermijn (opzegmogelijkheid) of van het huurcontracten (einde contract). Desalniettemin en afhankelijk van een bepaalde specifieke context heeft u de mogelijkheid om op elk moment van uw huurcontract enkele wijzigingen in uw huursituatie aan te vragen.

Het interne besluitvormingsproces van een klant heeft een grote invloed op de duur van een opdracht. Meestal duurt het tussen de 3 en 9 maanden om een opdracht af te ronden en significante resultaten te behalen.

De kosten van onze audit- en adviesopdrachten zijn gebaseerd op een vast tarief, dat rekening houdt met uw context, doelstellingen en verwachte resultaten. Aan de andere kant is een tenant representation opdracht gebaseerd op een "no cure, no pay" principe, waarbij een succesfee wordt berekend op basis van de besparingen die wij voor onze klanten realiseren.

Wij zijn gewend om zeer gevoelige informatie te verwerken met betrekking tot de toekomstige vastgoedstrategie van onze cliënten, waaronder zakelijke, juridische, HR- en financiële gegevens. Deze informatie is cruciaal om onze cliënten, hun behoeften en doelstellingen beter te begrijpen en om het grootste succes tijdens de onderhandelingsfase te behalen. Gevoelige informatie wordt doorgaans beveiligd via geheimhoudingsovereenkomsten (NDA's).

We werken in België en Luxemburg. Quantum werkt ook met vertrouwde partners in Frankrijk, Nederland en Duitsland.